20 Mar Webinar – definicja, terminologia, zastosowanie, zalety.
Webinar – definicja.
Webinar /Webinarium [ang. web (sieć) + seminar (seminarium) ] to nowoczesny format szkoleniowy wykorzystujący transmisję audiowizualną w czasie rzeczywistym. W odróżnieniu od swoich tradycyjnych odpowiedników (seminarium lub szkolenia) webinaria odbywają się w wirtualnych studiach, za pośrednictwem Internetu przy pomocy technologii webcast, która umożliwia obustronną komunikację między prelegentem a uczestnikami, z wykorzystaniem wirtualnych narzędzi. Między innymi:
- pokazu slajdów oraz prezentacji,
- pokazu filmów,
- dzielenia pulpitu,
- udostępniania plików,
- przeprowadzania ankiet, quizów czy test online.
Terminologia.
W Polsce nie mamy jak dotąd ujednoliconej terminologii. Bardzo często webinaria są zamiennie nazywane webcastami choć jest to błąd. Webcast odnosi się raczej do technologii, webinar z kolei do formy spotkania. Można także spotkać inne nazwy takie jak: szkolenie online, seminarium internetowe, konferencja online, spotkanie live itp.
Najczęstsze wykorzystanie.
Webinary live najczęściej organizuje się w celach szkoleniowych, bądź informacyjnych. Cele marketingowe realizowane są jako drugorzędne – niewyrażone bezpośrednio. Organizowanie webinariów wzmacnia świadomość marki, buduje jej pozycję ekspercką na rynku – firma postrzegana jest jako ekspert w danej dziedzinie, zarówno przez uczestników szkolenia, ale także przez wszystkich, do których dotarła informacja o organizacji szkolenia online.
Zalety:
- Przede wszystkim szybkość i wygoda w zdobywaniu wiedzy zarówno dla klientów prywatnych jak i biznesowych.
- Możliwość komunikacji „face to face” bez konieczności podróżowania.
- Jedno szkolenie - „nieograniczona” grupa odbiorców .
- Dzięki rejestracji transmisji i udostępnieniu jej w formie VOD firma zyskuje ciekawy i atrakcyjnych pod względem formatu kontent.